



Aanschaffen en installeren van laadpalen in Friesland
Laadpalen zijn onmisbaar voor eigenaren van elektrische voertuigen. Ze zorgen voor het opladen van de auto’s, net zoals tankstations dat doen voor benzineauto’s. Van de standaard laadstations die je auto nachts volledig oplaad tot snel laders die binnen een half uur je batterij een flinke boost geven, ze maken elektrisch rijden praktisch en toegankelijk.
Deze technologie speelt een cruciale rol in het verminderen van uitlaatgassen en ondersteunt de overgang naar schoner vervoer. Bij NRGreen leveren wij alles wat er bij verduurzamen komt kijken en we streven ernaar om elke stap van het proces naadloos en transparant te maken. Zo ook de implementatie van laadpalen voor elektrische voertuigen.
In deze tekst verkennen we de basisprincipes van laadpalen, inclusief de verschillend types die beschikbaar zijn en hoe ze bijdragen aan een soepele rijervaring.
Soorten laadpalen
Laadpalen kunnen op verschillende manieren worden ingedeeld, afhankelijk van hun functies, installatietype, toegankelijkheid en laadsnelheid.
AC (Wisselstroom) of DC (Gelijkstroom)
- AC-laadpalen zijn ontworpen voor langzaam laden. Dit is ideaal voor thuisgebruik of langdurige parkeersituaties, zoals op kantoor. Het volledig opladen van een elektrisch voertuig met een AC-laadpaal duurt gemiddeld tussen de 2 en 6 uur. Dit type laadpaal is goedkoper in aanschaf en installatie, waardoor het een toegankelijke optie is voor veel eigenaren van een elektrisch voertuig.
- DC-laadpalen daarentegen bieden een snelle laadmogelijkheid, waarmee een elektrisch voertuig binnen 30 tot 60 minuten aanzienlijk kan worden opgeladen. Deze palen zijn vooral handig voor lange reizen waarbij snel bijladen gewenst is. Deze optie brengt wel aanzienlijk hogere kosten met zich mee.


Standaard of slim laden
- Standaard laadpalen werken zonder een specifieke pas of druppel, waardoor elke gebruiker van een elektrisch voertuig de paal kan benaderen en gebruiken zonder voorafgaande registratie of authenticatie. Deze eenvoud maakt ze gebruiksvriendelijk, maar biedt minder controle over het laadproces.
- Slimme laadpalen vereisen een vorm van authenticatie, zoals een laadpas of druppel en staan in verbinding met het internet. Dit stelt ze in staat om gedetailleerde informatie over het laadproces te bieden, op afstand beheerd te worden en integratie met slimme energienetwerken mogelijk te maken. Ze bieden geavanceerde functies zoals het optimaliseren van laadtijden op basis van energietarieven of de beschikbaarheid van groene energie.
Paal of wandmontage
- Laadpalen die via een paal worden gemonteerd zijn zelfstandige eenheden die op parkeerplaatsen of langs de openbare weg kunnen worden geplaatst. Ze zijn flexibel in locatie maar kunnen duurder zijn qua installatie vanwege de noodzaak voor een stevige fundering en weerbestendigheid.
- Laadpalen die aan een wand, een muur of ander verticaal oppervlak worden bevestigd, zijn ideaal voor thuisgebruik of in parkeergarages. Deze installatiemethode bespaart ruimte en is vaak kostenefficiënter dan een laadpaal dat via een paal wordt gemonteerd.

Installatie van laadpalen
Bij de installatie van een laadpaal voert een monteur meerdere stappen uit om te zorgen voor een veilige en efficiënte aansluiting.
Eerst werkt de monteur in de meterkast om een aparte elektrische groep voor de laadpaal te creëren.
Vervolgens boort hij een gat door de buitenmuur om een elektriciteitskabel van binnen naar de locatie van de laadpaal buiten te leiden.
Indien nodig, wordt de kabel ondergronds in de tuin gelegd, wat graafwerk vereist. Er is geen graafwerk nodig als de bekabeling volledig binnenshuis (via de kruipruimte) gelegd kan worden of de laadpaal tegen de buiten- of garagewand kan worden geplaatst.
Na het plaatsen en bevestigen van de laadpaal, zowel aan de muur als op de grond, sluit de monteur de kabel aan en test hij het systeem om te verzekeren dat alles naar behoren werkt.
Het hele proces neemt gemiddeld een halve dag in beslag, waarbij professionaliteit en veiligheid voorop staan.

- Een netwerkverzwaring aanvragen indien nodig.
- Zorg dat er iemand thuis is die beslissingen mag maken over de installatie van de laadpaal
- Maak ruimte vrij waar de monteur aan de slag moet. (Meterkast, kruipruimte en/of tuin.)
- Houd er rekening mee dat de elektriciteit ongeveer 30 minuten afgesloten zal zijn.
Netwerkverzwaring is het upgraden van het elektriciteitsnet om meer stroom te kunnen leveren. Dit kan nodig zijn bij het installeren van een laadpaal voor een elektrisch voertuig als het huidige elektriciteitsnet de extra belasting niet aankan. Laadpalen, vooral snel laders, verbruiken veel stroom. Netwerkverzwaring zorgt ervoor dat het net deze hogere stroomvraag veilig kan leveren, waardoor storingen en overbelasting worden voorkomen.
Periodiek onderhoud door een installateur is niet nodig. Wel komt een schone laadpaal de levensduur van het apparaat ten goede. We raden daarom aan de laadpaal af en toe schoon te maken.
Subsidies
Door het aanbieden van financiële ondersteuning voor de aanschaf en installatie van laadpalen moedigen de overheid en lokale autoriteiten zowel particulieren als bedrijven aan om te investeren in deze duurzame infrastructuur. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van elektrische voertuigen en bijbehorende laadfaciliteiten vergroot. Op de website van Nederland Elektrisch kun je hier alles over terugvinden. Hier vind je ook een handig overzicht van financiële regelingen per provincie en regio.
